مجله دانستنیهای سلامتی و پزشکی

ساخت وبلاگ

جراحی شقاق

بیماری شقاق یکی از بیماری های نشیمنگاهی است که شاید بسیاری از افراد با آن سروکار داشته باشند و درد زیادی را تحمل کنند اما راه درمان درست آن را ندانند. شقاق یک پارگی یا شکاف مشابه بریدگی دست با کاغذ است که در انتهای کانال مقعد مشاهده شده و باعث خونریزی مقعدی می‌شود. یکی از شایع ترین علل خونریزی مقعدی همین شقاق یا فیشر می باشد.

شقاق یا فیشر با چشم نیز دیده می شود اما بیشتر افراد آن را با بواسیر(هموروئید) اشتباه می گیرند زیرا هر دوی آنها با خونریزی مقعدی یا خون در مدفوع همراه هستند اما با مراجعه به پزشک می توان این عارضه را به راحتی تشخیص داد.

 

ادامه مطلب را اینجا دنبال کنید

 

درمان خانگی

درمان های خانگی را به عنوان راه درمان محسوب نکنید و سعی نکنید که شقاق را در خانه درمان کنید زیرا منجر به بدتر شدن علائم می شود.

  •  برخی داروها را میتوان بدون نسخه از داروخانه تهیه کرد که این داروها ملین ها و مسهل ها می باشند و یبوست را درمان میکنند اما ممکن است حساسیت دارویی وجود داشته باشد، بنابراین قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید.
  • یکی از راه های دیگر نشستن در وان آب گرم است اما سعی کنید که در آب خیلی داغ ننشینید و وان را طوری پر کنید که اندام های تحتانی را دربرگیرد و این کار را چندین بار در روز انجام دهید.
  • روی ناحیه ی مورد نظر یخ قرار دهید اما یخ را به دور یک حوله یا پارچه بپیچید تا در تماس مستقیم با موضع بیماری نباشد.
  • می‌توانید موم زنبور عسل را به صورت شیاف درست کنید و درون مقعد فرو کنید زیرا موم باعث روان تر شدن مدفوع می‌شود.
  • سعی کنید روی اشیاء سفت مانند صندلی چوبی ننشینید و اگر میخواهید این کار را انجام دهید زیر خود یک بالش نرم یا کوسن قرار دهید.
  • تحرک خود را افزایش دهید زیرا منجر به افزایش جریان خون میشود.

برای درمان چندین راه وجود دارد که پس از مراجعه به پزشک، او بهترین راه را پیشنهاد می‌دهد. توصیه اکثر پزشکان درمان با لیزر است که مزیت های زیادی نسبت به جراحی دارد. سعی نکنید که شقاق را در خانه درمان کنید زیرا منجر به بدتر شدن شرایط بیماری شده و درمان دشوارتر می‌شود. شاید درد و علائم بیماری با کمک روش های خانگی کاهش یابد اما این بهبودی کاملا موقتی است.

درمان با لیزر

درمان با لیزر نه تنها در درمان بیماری‌های نشیمنگاهی طرفداران زیادی پیدا کرده است بلکه در سایر عرصه‌های پزشکی نیز پیشرفت شگرفی داشته است. در این روش نور لیزر که دارای انرژی است به مقعد برخورد می‌کند و یک شکاف سطحی دیگر را ایجاد می کند تا فشار از روی مقعد برداشته شود و شقاق بهبود یابد. در روش درمان شقاق با لیزر خونریزی، درد و بیهوشی وجود ندارد و درمان فقط در چند ساعت انجام می شود. بیمار تنها بعد از یک روز استراحت به محل کار خود بازمی گردد و نیازی به ماندن در رختخواب مانند روش جراحی نیست.

درمان با جراحی

درمان با جراحی خود به دو روش تقسیم می شود که هر دوی آنها با درد، خونریزی و عوارض داروهای بیهوشی همراه است. اکثر پزشکان این دو روش را پیشنهاد نمی‌دهند و در ابتدا سعی می کنند که راه‌های درمانی دیگری را امتحان کنند و اگر به در بسته خوردند درمان با جراحی را انجام می‌دهند. اکثر بیماران نیز سعی می‌کنند که راه گریزی از تیغ جراحی و بیهوشی پیدا کنند، زیرا بی اختیاری مدفوع و گاز شدیدی را به همراه دارد که تا مدتها یا حتی تا آخر عمر همراه فرد باقی می‌ماند و باعث خجالت وی می‌شود.

روش اسفنکترومی

در این روش روی عضلات اسفنکتر مقعد یک برش ایجاد می‌شود تا فشار از روی آن برداشته شود و شقاق بهبود یابد و بیمار دفع مدفوع راحت تری داشته باشد. بعد از عمل باید از یبوست جلوگیری شود و بیمار رژیم غذایی خاصی را رعایت کند. بنابراین علاوه بر عوارض بالا، محدودیت در رژیم غذایی و مراقبت های بعد از عمل هم وجود دارد. مصرف غذاهای دارای فیبر و همچنین مایعات فراوان حتما باید در این رژیم لحاظ شود.

روش فلپ

در این روش قسمت آسیب دیده ی مقعد برداشته می شود و قسمت سالم به قسمت برداشته شده پیوند میخورد که بی اختیاری شدید مدفوع را همراه دارد. دوره  نقاهت در این روش طولانی است و امکان عود مجدد شقاق وجود دارد. بیمار پس از عمل مانند روش بالا باید رژیم غذایی خاصی را رعایت کند تا از یبوست جلوگیری شود.

تزریق سم بوتولینیوم(بوتاکس)

بسیاری از افراد این روش را به عنوان تنها روش درمانی مورد استفاده قرار می‌دهند اما این کار غلط است زیرا اثر سم از بین می‌رود و شقاق مجدد باز می‌گردد.

اثر سم بوتاکس به گونه ای است که اعصاب عضلات مقعد را فلج میکند و تا مدت کوتاهی درد شقاق را کاهش داده و منجر به دفع مدفوع راحتی می شود اما زمانی که اعصاب مقعد شروع به جوانه زدن میکنند اثر این سم از بین میرود.

بوتاکس بیشتر برای کاهش درد پس از عمل جراحی مورد استفاده قرار میگیرد.

سعی کنید درمان های خانگی زیر را بعد از عمل جراحی نیز انجام دهید زیرا نقش به سزایی در روند بهبود پس از عمل دارد.

 

مجله دانستنیهای سلامتی و پزشکی...
ما را در سایت مجله دانستنیهای سلامتی و پزشکی دنبال می کنید

برچسب : درمان شقاق,جراحی شقاق,درمان شقاق با لیزر,لیزر شقاق, نویسنده : ghazal socialpanah بازدید : 92 تاريخ : سه شنبه 21 مرداد 1399 ساعت: 15:00

بیماری‌هایی که به عفونت خون منجر می‌شوند!

بروز عفونت می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که نشان دهنده وارد شدن میکروب به داخل بدن است و در چنین شرایطی بدن به میزبانی برای رشد و تکثیر میکروب ها تبدیل می شود. شدت عفونت معمولا به نوع باکتری و میکروبی که وارد بدن شده وابسته است و میتواند خفیف یا شدید باشد.

انواع میکروب ها شامل قارچ ها، باکتری ها، ویروس ها، پریون ها و انگل ها هستند که گاهی سرعت افزایش و پیشرفت آنها بسیار بالاست و همین می تواند خطرآفرین باشد. میکروب ها بر اساس نوعشان (باکتریایی، ویروسی، قارچی و ...) دارای عملکرد متفاوتی در بدن هستند و حتی از نظر شکل و اندازه هم متفاوت اند.

عفونت گاهی با استفاده از داروهای آنتی بیوتیک رفع می شود اما بعضی از انواع آن شدید بوده و در مقابل درمان مقاوم هستند که تهدیدی جدی برای سلامتی و زندگی فرد به شمار می روند.

گاهی اتفاق می افتد که یک شخص چندین بار و بصورت پیاپی دچار عفونت شود. در چنین شرایطی مشکل می تواند نقص ایمنی مادرزادی یا ضعیف شدن بدن به دلیل ابتلا به بیماری هایی مثل ایدز یا سرطان باشد. 

بیماران کلیوی و دیابتی، افرادی که پیوند عضو داشته اند یا دچار سوختگی و مشکلات پوستی شدید هستند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به عفونت قرار دارند. سیستم ایمنی بدن کودکان هم چون هنوز کامل نشده، احتمال ابتلا به عفونت در آنها وجود خواهد داشت. 

این عارضه می تواند اندام های مختلف بدن را درگیر کند مثل عفونت روده ای، عفونتهای مثانه و مجاری ادرار، عفونت ریوی، پوستی، عفونت گلو و… 

اما تشخیص علل ایجاد و نوع میکروب از موارد مهمی است که باید در مراحل ابتدایی انجام شود تا متناسب با آن درمان آغاز گردد. 

یکی از بیماری‌های عفونی که ممکن است به آن مبتلا شوید، عارضه کیست مویی است. کیست مویی یا اصطلاحا سینوس پیلونیدال از جمله بیماری هایی است که در ناحیه مقعد بروز پیدا می کند و همراه با عفونت است. به همین علت درمان به موقع آن ضرورت پیدا می کند. این عارضه اغلب در استخوان دنبالچه ایجاد می شود و می‌تواند با علائم دردناکی همراه باشد. البته کیست مویی به تنهایی، جزء بیماری های خطرناک نیست و قابل درمان است، اما اگر با آبسه همراه شود می تواند خطرناک باشد.

علت دقیق ابتلا به کیست مویی مشخص نیست اما احتمالاتی وجود دارند که می‌توانند زمینه ساز بروز این بیماری باشند که تغییرات هورمونی در سنین بلوغ، پرمویی، نشستن زیاد و حتی ژنتیک بخشی از آنها می باشند. 

از علائم کیست مویی می توان به احساس یک برآمدگی سفت در بالای خط باسن، احساس درد زیاد، التهاب و قرمزی اشاره کرد. زمانیکه این علائم را مشاهده می کنید بیماری شما پیشرفت کرده و آبسه شکل گرفته است. آبسه محل تجمع عفونت می باشد که گاها این عفونت توسط مجرایی به سطح پوست راه پیدا می کند و در این مرحله ممکن است شاهد خروج ترشحاتی در موضع بیماری و بالای مقعد باشید.

بنابراین اگر با چنین علائمی مواجه شدید حتما در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید و اقدامات لازم برای درمان را انجام دهید. مراجعه به یک پزشک با تجربه برای انتخاب بهترین روش درمان بر اساس شدت پیشرفت بیماری یکی از موارد مهمی است که باید در نظر بگیرید. درمان کیست مویی با لیزر توسط پزشک متخصص دکتر بیژن عابدیان و در کوتاه ترین زمان انجام می شود و عوارض و مشکلاتی مثل درد و خونریزی یا عود مجدد بیماری را به دنبال نخواهد داشت.

روش‌های دیگری که هنوز هم برای درمان کیست مویی استفاده می شود شامل جراحی باز و بسته سینوس است. این روش ها جزء عمل های سنتی به شمار می روند که با استفاده از تیغ جراحی، بافت بیماری برش داده شده و چرک و زائده های داخل سینوس بطور کامل تخلیه می‌شود.

نوع برشی که در این دو روش ایجاد می شود کمی با یکدیگر متفاوت است، به این دلیل که در روش بسته محل جراحی در انتهای کار بخیه زده می شود اما در روش باز نیازی به بخیه نیست و محل جراحی خود به خود ترمیم می شود.

مراقبت از زخم با استفاده از پانسمان و تعویض مرتب آن، تحریک نکردن موضع جراحی و مصرف داروهای آنتی بیوتیک از مواردی هستند که بعد از جراحی باید حتما رعایت شوند تا محل جراحی عفونت نکند.

احتمال آسیب رسیدن به بافت اطراف، عود مجدد بیماری و عفونت از عوارض جراحی سنتی هستند که باید به آنها توجه کرد.

در نظر داشته باشید به علت عفونی بودن این عارضه باید با وسواس کامل اقدامات درمانی و حتی مراقبت های بعد از آن را انجام دهید. اگر عفونت کیست مویی کنترل نشود، ممکن است به بافت های اطراف و در نهایت کل بدن راه پیدا کند. 

ورود باکتری عامل عفونت به جریان خون، می تواند منجر به سپسیس شود که همان عفونت خون شدید است و بسیار خطرناک است. البته بروز سپسیس تنها ناشی از عفونتی که در خون است نمی باشد و هرگونه عفونتی در صورت عدم درمان به موقع می تواند به آن منجر شود.

می توانیم موارد زیر را به عنوان بخش عمده ای از علل شایع ایجاد سپسیس بشناسیم:

  • عفونت دندان و لثه
  • ورود باکتری به زخم های ایجاد شده روی پوست 
  • عفونت های کلیوی و ادراری
  • عفونت شکم (آپاندیس)
  • عفونتهای پوستی
  • عفونت های بعد از جراحی
  • عفونت استخوان

منبع مقاله سایت راه دانا

مجله دانستنیهای سلامتی و پزشکی...
ما را در سایت مجله دانستنیهای سلامتی و پزشکی دنبال می کنید

برچسب : عفون خون,کیست مویی,درمان کیست مویی,لیزر کیست مویی, نویسنده : ghazal socialpanah بازدید : 87 تاريخ : سه شنبه 21 مرداد 1399 ساعت: 14:54

بلوغ عاطفی در واقع به معنای رهبری عواطف است به جای اینکه اجازه دهیم عواطف ما را هدایت کنند و طبعاً مشخصه هایی دارد. همچنین بلوغ عاطفی موجب پیشبرد اهداف و بهبود روابط تان در زندگی می شود.

روان شناسان، بلوغ عاطفی را توانایی افراد برای پذیرش اشخاص و مسائل به همان شکلی که هستند و بدون نیاز به تغییر تعریف می‌کنند فکر ما هر آنچه به او بگوییم باور می کند. بنابراین اگر شما افکار نادرست و منفی را با افکار درست، مثبت و سازگار جایگزین کنید، توانایی هدایت عواطف به طرز چشم گیری افزایش می یابد و این مسئله موجب می شود روابط شما بهبود یابد، احساس شاد بودن کنید، خود را بیشتر دوست داشته باشید و بیشتر به اهداف تان برسید.

 

نشانه‌های افرادی که به بلوغ عاطفی نرسیده اند

 

نپذیرفتن واقعیت: کسانی که بلوغ عاطفی ندارند، از ارتباطات گریزان هستند یا آن را تکذیب می کنند و به دنبال سرزنش اشخاص در این موارد هستند. فرار از واقعیت، بدبینی، عصبانیت و اضطراب و جمله به اشخاص دیگر هنگام ناامیدی نیز از ویژگی های کسانی است که به بلوغ عاطفی نرسیده اند

 

نیازمند محبت: اشخاصی که بلوغ عاطفی آن ها رشد نیافته، نیازمند محبت و توجه هستند، اما نشانه های ضعف خود را پنهان می کنند و در نشان دادن عواطف خود دچار مشکل می‌شوند.

 

کج خلق: این افراد انتقاد پذیر نیستند حسودند، کسی را نمی‌بخشند، خلق و خوی آن ها ثابت نیست و کج خلق هستند.

 

بخشیدن و دریافت نکردن: تمایل به بخشیدن و بی میلی برای دریافت بخشش، از خصوصیات دیگر نابالغان از نظر عاطفی است.

وابسته: اشخاصی که از نظر عاطفی نابالغ اند، وابسته بوده، به آسانی تحت تأثیر قرار می گیرند، تردید دارند و بدون فکر عمل می کنند و مسئولیت عیوب خود را بر عهده نمی گیرند.

 

نپذیرفتن مسئولیت شخصی: این گروه از تجربیات خود درس نمی گیرند. آن ها معتقدند تجربیات خوب و بد به بخت و اقبال بستگی دارد و کمتر مسئولیت شخصی را بر عهده می‌گیرند.

همیشه محور و مرکز بودن: این اشخاص دوست دارند همیشه مرکز و محور توجه و تمرکز مکالمات و موضوعات باشند و با این مسئله که محوریت موضوع قرار نگیرند مشکل دارند.

 

 

راه‌های بهبود بلوغ عاطفی

مجله دانستنیهای سلامتی و پزشکی...
ما را در سایت مجله دانستنیهای سلامتی و پزشکی دنبال می کنید

برچسب : بلوغ عاطفی, نویسنده : ghazal socialpanah بازدید : 114 تاريخ : سه شنبه 21 مرداد 1399 ساعت: 14:50